S Jánom, ktorý oslavuje svoje meniny 24. júna, sa viaže veľa magických zvykov. Tradovalo sa, že v tento deň majú najväčšiu moc všetky živly – zem, vzduch, voda aj oheň. Súvisí to, samozrejme, s tým, že na tento deň pripadá Letný slnovrat.
Video z dielne Lab.SNG ponúka pohľad zblízka na zdigitalizované negatívy fotografií Jána Cifru zo zbierok Slovenskej národnej galérie.
V poslednej dobe sa nielen v amatérskej, ale aj profesionálnej praxi využívajú na nakrúcanie okrem videokamier aj digitálne fotoaparáty a mobilné telefóny. Často sa stretávam s otázkou, či sa dá dobré video nakrútiť aj na fotoaparát, alebo mobilný telefón. Odpoveď je pomerne jednoduchá – áno dá!
V dnešnej dobe už skoro každý mobilný telefón umožňuje nakrúcať video často aj vo vysokom rozlíšení HD, full HD, prípadne 4K.
Vyrastal a žije v Bratislave. Už od detstva mal možnosť fotografovať, vďaka otcovi a starému otcovi. Ako pätnásťročný spoznával vôňu kinofilmu a vývojky, prítmie fotokomory a čaro čiernobielej fotografie. Fotografiu vníma ako relax a dôležitú súčasť svojho života.
Každý videoprogram sa skladá z väčšieho, alebo menšieho počtu záberov, ktoré sú na seba istým spôsobom naviazané. Strihová skladba videofilmu je veľmi dôležitou dramaturgickou súčasťou postprodukcie hotového diela.
Objektív kamery funguje na zhruba rovnakom princípe ako ľudské oko. Oko premieta pozorovanú skutočnosť na sietnicu, objektív na negatív, alebo senzor. Rozdiel je v tom, že na kamere môžeme striedať objektívy s rôznymi ohniskovými vzdialenosťami. Naša prvá video ukážka je séria záberov: PD (polodetail) slečny natočený objektívom s rôznou ohniskovou vzdialenosťou.
Kompozícia (rámovanie) a pohyb kamery je významným výrazovým prostriedkom kameramana. Kompozícia (obrazová skladba) je vedomé usporiadanie postáv, rekvizít a línií v ráme obrazu. Kompozícia môže výrazne ovplyvniť obraz prostredníctvom veľkosti rámu.
Každý film, ten najveľkolepejší - profesionálny, aj ten najjednoduchší amatérsky sa skladá zo záberov. Záber tvorí najmenšiu jednotku filmu, trvá v čase od spustenia kamery až po jej zastavenie. V čistom filmovom čase je to od strihu po strih. Zábery sa radia do sekvencií, ktoré sa ďalej radia do obrazov, z ktorých je potom zložený celý film.
Do nedávnej doby bolo jediným možným spôsobom amatérskeho záznamu filmového obrazu použitie klasickej filmovej kamery, ktorá používala 8 mm amatérsky, alebo 16 mm poloprofesionálny inverzný film. Nakrúcanie filmov si vyžadovalo, aby mal aj amatérsky kameraman pomerne veľké znalosti z oblasti filmovej techniky. Film sa musel v profesionálnych „minilaboch“ vyvolať, klasickým lepením postrihať, ozvučiť a premietačkou premietnuť na plátno.
Nástup digitálnej techniky zmenil nazeranie na prácu fotografa alebo kameramana. Zdanlivá ľahkosť, s akou sa dá získať technicky kvalitný záber spôsobil, že mnoho ľudí si myslí, že si stačí kúpiť fotoaparát, alebo digitálnu kameru, prečítať návod k obsluhe, stlačiť patričný gombík a kamera za vás všetko urobí!
Dnes máme pre vás pripravený ďalší rozhovor. Tentokrát sme ale vyplávali z komerčných vôd a priplávali k malému ostrovu kontroverznosti - ako to vidí Ján Hronský?
ČLÁNKY - aktuálne diskutované